NYHETER 2025-06-02 KL. 13:05

Halmstad blir hemmaplan för svensk e-sport – stort mästerskap i höst

Av Per Brolléus

Halmstad tar nu klivet in i e-sportvärlden. Svenska E-sportförbundet har valt att etablera sin verksamhet i staden, i samarbete med Halmstads kommun. Målet: att bygga Sveriges nästa e-sportstad.

Halmstad blir hemmaplan för svensk e-sport – stort mästerskap i höst

– Detta samarbetet sätter Halmstad på kartan i en ung sport som är på stark frammarsch. Det går helt i linje med vår strategi att attrahera och behålla unga, säger kommunstyrelsens ordförande Stefan Pålsson (S).

Partnerskapet är ett så kallat idéburet offentligt partnerskap (IOP) och innebär ett långsiktigt samarbete för att utveckla e-sporten lokalt – från gräsrotsverksamhet till stora evenemang.

Nordiskt mästerskap först ut

Redan i höst arrangeras det första mästerskapet i Halmstad: Nordiska mästerskapet i Counter-Strike 2 för damer. Turneringen kommer att spelas på Halmstads Teater och samla landslag från hela Norden.

– Tillsammans med Halmstad kommun skapar vi en hemmaplan för e-sporten. Vi vill bygga Sveriges nästa e-sportstad och lyfta fram e-sporten som en krävande och prestigefylld idrott i sin egen rätt, säger Sammi Kaidi, ordförande för Svenska E-sportförbundet.

Bred lokal förankring

Beslutet att satsa på Halmstad grundar sig i en förstudie som genomförts tillsammans med skolor, föreningsliv, näringsliv och Högskolan i Halmstad. Studien visar ett stort intresse för e-sport i regionen, särskilt bland unga, och goda möjligheter att skapa både vardagsverksamhet och större tävlingar.

– Samarbetet med E-sportförbundet ger oss möjligheter att få hit en ny typ av evenemang till Halmstad, säger Karolina Davidsson, vd på Destination Halmstad.

Officiell idrott sedan 2023

E-sport omfattar tävlingar och organiserad träning i spel som Counter-Strike, League of Legends, Dota 2 och Fortnite. Sedan 2023 är e-sporten en erkänd idrott i Sverige och Svenska E-sportförbundet en del av Riksidrottsförbundet. Förbundet samlar över 50 föreningar och 15 000 aktiva utövare.

– Det här är ett steg mot att göra e-sporten mer tillgänglig, trygg och inkluderande. Vi vill skapa en miljö där unga kan utvecklas, precis som i vilken annan idrott som helst, säger Sammi Kaidi.